Nog nooit werd er zoveel flexibiliteit van werkgevers en werknemer gevraagd als nu. Door de uitbraak van het coronavirus adviseren het RIVM en de overheid dat zoveel mogelijk werknemers vanuit huis werken, mits dat mogelijk is natuurlijk. Hoewel er in de media en op online platformen dagelijks vele uitingen van solidariteit te zien zijn en de saamhorigheid groter lijkt dan normaal, kan deze uitzonderlijke situatie ook een bron van conflicten op de werkvloer zijn. Dat wil je als werkgever natuurlijk voorkomen.
Hoeveel last een bedrijf van de corona-pandemie ervaart is afhankelijk van het product of dienst en de flexibiliteit. Bedrijven die voornamelijk diensten leveren en waarvan hun werknemers al heel regelmatig vanuit huis werken, zullen zich gemakkelijker aanpassen dan bedrijven die producten leveren of diensten waarbij fysiek of nabij contact met de klant noodzakelijk is (denk aan horeca, kappers of sportscholen). Hoe gemakkelijk is dit binnen jouw bedrijf of functie?
Als arbeidsmediator richt ik me op het oplossen en voorkomen van conflicten op de werkvloer. Door het coronavirus ontstaat er een (deels) virtuele werkvloer, waarbij het gebrek aan direct contact de situatie nog wat ingewikkelder maakt.
We communiceren niet alleen verbaal, maar ook non-verbaal. In een e-mail of berichtje is meer ruimte voor eigen interpretatie. Denk je dat je baas niet tevreden over je is, dan zal een kortaf mailtje bijvoorbeeld botter overkomen dan waarschijnlijk bedoeld is.
Normaliter werk je nooit thuis en nu dat ineens wel van je verwacht wordt, heb je geen fijne thuiswerkplek. Je hebt bijvoorbeeld geen laptop, een in hoogte verstelbaar bureau of een ergonomische bureaustoel, terwijl je hier normaal gesproken fulltime gebruik van maakt. Je werkgever vindt dat je hier zelf maar voor moet zorgen.
Nog niet alle werkgevers en managers zijn klaar voor een thuiswerkrevolutie, ook al is het fysiek wel mogelijk. Je vindt het als werkgever moeilijk om ‘de controle’ los te laten en erop te vertrouwen dat je werknemer ook thuis zijn best doet om het werk af te krijgen. Zowel voor de werkgever als de werknemer komt dit het werk niet ten goede, zeker wanneer het gebrek aan vertrouwen ongegrond is. Hoe ga je daarmee om?
Sommige werkzaamheden kunnen nu eenmaal niet op afstand worden uitgevoerd. Zolang je als werkgever maatregelen neemt en omstandigheden creëert waarin je werknemer veilig kan werken, is dat nu nog toegestaan. Maar wat als je werknemer hier niet gerust op is en aangeeft dat hij niet wil komen? Of jij bent als werknemer van mening dat je werkgever onvoldoende maatregelen neemt?
De horeca heeft in het weekend van 14 maart te horen gekregen dat de deuren gesloten moeten blijven voor klanten. Velen besloten tot afhaal- en bezorgmogelijkheden over te gaan. Niet voor ieder bedrijf is zo’n creatieve oplossing te bedenken. Denk aan kapperszaken en luchtvaartmaatschappijen. Contracten zullen niet verlengd of beëindigd worden.
De ene werknemer moet wel naar kantoor komen en de ander mag thuisblijven. Omdat jij geen kinderen hebt kom jij wel aan je normale werkuren, terwijl je collega die vader of moeder is minder uren werkt nu de kinderen voortdurend thuis zijn. Hoe kaart je dit soort frustraties aan? Of hoe zorg je er als werkgever voor dat gevoelsmatige ongelijkheid wordt bestreden?
Samen thuiswerken kan ook best een uitdaging zijn. Wijs je werknemers die momenteel met hun partner en kinderen thuis zijn eens op deze tips.
Werkt je partner ook thuis en hebben jullie misschien ook nog eens kinderen die nu niet naar school kunnen? Lees hier meer tips over hoe je de corona-isolatie overleeft.
Wanneer je als werkgever het idee hebt dat er spanningen zijn tussen werknemers of managers onderling, of tussen een medewerker en een manager, neem dan contact op met PB Mediation.
Als arbeidsmediators geven we je graag meer tips over hoe je een situatie kunt aanpakken. Indien nodig starten we zo snel mogelijk een mediationtraject, zodat spanning niet omslaat in een conflict.
Ga naar het blog overzicht